Bloggparaden

måndag 28 maj 2012

Så Jäkla NiCe


Äntlisch säger jag bara...

I Lördags startade testledarkursen på http://www.karlshamnsbk.nu/

Den 2/6 är nästa del i utb.
Den 3/6 är teoriprovet.
Den 7/6 är det info möte om påbyggnadskursen som vi anmält oss till.
Instruktören kommer att ge lite tips & råd om vad vi behöver träna på inför kursstarten i höst.
Den 12/6 är det instruktörsträff kl 19.00 som jag blivit kallad till...

Yeeeeeeea, vad säger man?
........Vi är på GåNg....

Gudars vad jag njuter & trivs & tycker livet med hundarna flyter på så där riktigt Härligt Gött!

Ju mer jag involverar mig i,  ju mer vill jag bli involverad i.
Jag hoppas & vill & hoppas ännu mer att jag får förtroendet att hålla i spår/sök kurserna ute på klubben.

Och ja, jag kan skillnaden mellan sök & spår. Skrev förkortningen sådär bara...

Skillanden är att vid spår är vad hunden gör med nosen i marken & vid sök vad hunden gör med nosen i luften.

Sök:
Nosen används till att söka upp människor eller saker utan att spår är inblandat - då den luftburna vittringen av människa/sak som får hunden att kolla närmare. Sök saknar relevanta dofter på marken..
Antingen finns det inga eller så är det ett virrvarr av dofter i marken. Då spåren ej vägleder hunden spårar den med hög nos, från tex människa.

Spår:

Skillnaden mot sök är att i spår är vittringen endast markbunden, och där finns alltid ett enda specifikt doftspår att följa (även om det kan korsa andra spår), och detta sker övervägande med "låg nos". Delar av den markbundna vittringen "svävar" alltid omkring lite med vinden, speciellt i början, när dom lättflyktiga dofterna finns kvar. Vartefter tiden går klingar dom lättflyktiga dofterna av efterhand (dom tar slut). Då finns bara dom mer stabila dofterna kvar i själva spårets kärna - under denna process säger man att spåret "lägger" sig (har inget att göra med att man "lägger ut" ett spår). Så ju äldre spåret blir, desto mer samlas doften i backen.

Så, lite om den delen också. :-))

Nu ska jag & vovvarna ta oss ut i den varma kvava men ack så sköna luft!
Sommaren & värmen är Äntligen här. :-))


Ha en underbar dag alla ni fina läsare. <3

Much Love

Anki, Beck & Enzo.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar